1. Home
  2. Baza wiedzy
  3. Definicja małżeństwa kościelnego w kontekście kanonicznego postępowania stwierdzenia nieważności.
do definic małżęnstwa

Definicja małżeństwa kościelnego w kontekście kanonicznego postępowania stwierdzenia nieważności.

Czym jest ślub Kościelny? 

Wielu odpowie, że ślub kościelny celebruje się w kościele wobec księdza i ceremonii religijnej. Inni być może dopowiedzą, że do zawarcia małżeństwa kościelnego należy być bierzmowanym, gdyż ten warunek często jest brany za argument dlaczego nastolatek ma przystąpić do sakramentu bierzmowania. Być może z tego powodu wiele osób, które zwracają się o poradę w sprawie „unieważnienia” własnego związku zazwyczaj akcentują fakt, że ich wybranek nie był osobą zbyt religijną lub praktykującą uważając to za najbardziej istotny powód nieważności ich sakramentalnego związku. 

Bardzo ważną rzeczą jest więc uzmysłowienie sobie czym jest małżeństwo w porządku prawa kanonicznego by zrozumieć specyfikę postępowania kanonicznego o stwierdzenie jego nieważności.

Pierwsze kanony kodeksu Prawa Kanonicznego dotyczące małżeństwa dają swoistą definicję małżeństwa sakramentalnego. W kanonie 1055 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego (dalej KPK) czytamy następujący tekst: "Małżeńskie przymierze, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury do dobra małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu".

Kanon wymienia istotne elementy małżeństwa pomiędzy mężczyzną i kobietą określając go łacińskim słowem consortium (co oznacza z łaciny: dzielić wspólny los, wspólnotę dóbr) – nie bardzo dokładnie przetłumaczone na język polski słowem „Przymierze” a są nimi:

  • wspólnota całego życia;
  • ze swej natury jest ukierunkowana do dobra współmałżonków oraz;
  • do zrodzenia i wychowania potomstwa.

Natomiast kanon 1056 uzupełnia wspomniane elementy dwoma istotnymi przymiotami, którymi są:

  • jedność;
  • nierozerwalność.

Wymienione istotne elementy i przymioty małżeństwa są przedmiotem wzajemnie wyrażanej zgody małżeńskiej. Prawodawstwo kościelnie adoptowało starożytną zasadę Prawa Rzymskiego Consensus facit matrimonium. Innymi słowy nierozerwalny węzeł małżeński zawiązuję się w momencie wyrażania zgody małżeńskiej pomiędzy mężczyzną i kobietą. Moment ten w kanonistyce określany jest mianem matrimonium in fieri czyli małżeństwo w momencie jego zawiązania się. Jednak by węzeł małżeński się zawiązał nie wystarczy samo wypowiedzenie zgody na bycie mężem i żoną.

By ważnie zawrzeć związek małżeński, który w Kościele katolickim jest również sakramentem, powinny być spełnione określone warunki,          a mianowicie:

  • związek jest ważny tylko pomiędzy mężczyzną i kobietą prawnie do tego zdolnymi (kan. 1057 §1 KPK), którym prawo tego nie zabrania (kan. 1058 KPK), a więc nie istnieję pomiędzy nimi żadna przeszkoda zrywająca, czyli taka co czyni osobę niezdolną do zawarcia małżeństwa (kan. 1073 KPK).
  • musi być zachowana forma kanoniczna zawarcia małżeństwa co oznacza, że zgoda małżeńska ma być wyrażona wobec prawnie upoważnionego przedstawiciela kościoła, który przyjmuję zgodę małżonków w imieniu Kościoła (jest nim biskup ordynariusz na terenie całej swej diecezji, i proboszcz na terenie swej parafii, takie upoważnienie zazwyczaj otrzymują również wikarzy), przy obecności dwóch świadków (por. kan. 1098 KPK);
  • do zaistnienia zgody wymaga się by oboje posiadali minimalne pojęcie czym jest małżeństwo, a mianowicie, że jest to trwały związek pomiędzy mężczyzną i kobietą, skierowanym ze swej natury na zrodzenie i wychowanie potomstwa przez jakieś współdziałanie seksualne (por. kan. 1096 § 1);

Wyrażona zgoda dotyczy wszystkich istotnych elementów i przymiotów małżeństwa chrześcijańskiego wcześniej wymienionych (por. kann. 1055 i 1056).  Oznacza to, że gdy para narzeczonych pod czas celebracji ślubnej w bezwarunkowym akcie woli wzajemnie się przyjmują i oddają w celu stworzenia małżeństwa wobec prawnie upoważnionego przedstawiciela kościoła i w obecności dwóch świadków, zawiązuję się węzeł małżeński. Jednakże wspomniany akt woli nie może wykluczać, żadnego istotnego elementu i przymiotu małżeństwa co w terminologii Prawa Kanonicznego jest określane terminem matrimonium in facto esse, czyli czym jest małżeństwo w swojej istocie (por. kan. 1101 §2). 

 

W Kościele katolickim nie istnieją pojęcie unieważnienie małżeństwa lub rozwód kościelny. Małżeństwo raz ważnie zawarte i dopełnione, żadna ludzka władza nie może rozwiązać (kann. 1134, 1141), a sama instytucja małżeństwa cieszy się przychylnością prawa. Stąd małżeństwo uważa się za ważnie zawarte dopóki nie udowodni się czegoś przeciwnego (kan. 1160). Innymi słowy przyjmuje się, że wewnętrzna zgoda odpowiada słowom i znakom wyrażanym pod czas ceremonii ślubu. Dlatego zakłada się, że składający przysięgę małżeńską posiadali, po odbytych kursach przedmałżeńskich, niezbędną minimalną wiedzę czym jest małżeństwo sakramentalne (por. kann. 1096 §1 i 1101 §1). Można natomiast udowodnić, i to wyłącznie drogą sądową,  że węzeł małżeński nigdy się nie zawiązał (por. kan. 1671 KPK). Jedyny wyjątek kiedy można otrzymać rozwiązanie ważnie zawartego małżeństwa drogą administracyjną a nie sądową, jest sytuacją małżeństwa niedopełnionego, wówczas kieruję się prośbę do Ojca Świętego o dyspensę od małżeństwa niedopełnionego (por. kann. 1061 §1-2; 1142).

 

Mówiąc o istocie małżeństwa sakramentalnego, byłoby niedorzecznie ominąć sprawę sakramentalności. Prawo kanoniczne potwierdza doktrynę wiary, że Chrystus wyniósł małżeństwo naturalne do godności sakramentu, dlatego nie może być ważnego małżeństwa pomiędzy dwiema ochrzczonymi osobami, które tym samym nie byłoby sakramentem (kan. 1055 §1, 2). Święty Augustyn pisał o trzech dobrach małżeńskich wymieniając: dobro małżonków, zrodzenie i wychowanie potomstwa oraz sakrament. Pierwsze dwa w aktualnym prawodawstwie stanowią istotne elementy małżeństwa, natomiast trzecim elementem jest wspólnota całego życia, a nie sakrament. Prawodawca nie zalicza sakramentalności do istotnego element precyzując jedynie, że pomiędzy dwoma ochrzczonymi nie może być ważnego związku oprócz tego sakramentalnego. Kościoł uznaje za wążne również małżeństwa nie sakramentalne. Są to małżeństwa osób nie ochrzczonych oraz, po otrzymaniu dyspensy, małżęństwo pomiędzy jedną stroną ochrzczoną i drugą nieochrzczoną, które pomimo że zostało zawarte w kościele nie jest sakramentem. W nauczaniu Kościoła wszystkie te małżeństwa podlegają nie tylko prawu Bożemu ale i przepisom prawa kanonicznego (por. kan. 1059).

Nie dotykając wywodów teologicznych dotyczących sakramentu małżeństwa należy zaznaczyć, że w porządku kanonicznym sakramentalność nadaje szczególnej mocy jedności i nierozerwalności małżeńskiej. Nie oznacza to bynajmniej, że małżeństwa niesakramentalne w nauce Kościoła są rozwiązywalne. Prawodawca jasno stanowi, że ważnie zawarte i dopełnione małżeństwo nie może być rozwiązane żadną ludzką władzą oprócz śmierci (kan. 1141). Dotyczy to zarówno małżeństwa między dwoma ochrzczonymi jak i pomiędzy ochrzczonym i nieochrzczonym (po otrzymaniu dyspensy) oraz małżeństwa naturalnego pomiędzy dwoma nieochrzczonymi. W tym ostatnim przypadku Kościół jednak dopuszcza możliwość rozwiązania małżeństwa na mocy przywileju Pawłowego (Por. kan. 1142).  Jest to sytuacja kiedy jedna ze stron przyjmuj chrzest, a inna nie chcę go przyjąć i utrudnia osobie chrzczonej praktykowania jej wiary.

 

Prawo kanoniczne przewiduję jednak sytuację kiedy sakramentalność małżeństwa może być przyczyną stwierdzenia nieważności. Kanon 1099 KPK mówi, że jeżeli któraś ze stron znajduję się w błędzie co do sakramentalności małżeństwa, nie narusza to zgody małżeńskie, chyba że błąd determinował wolę. W tym miejscu należy podreślić, że nieważność powstaję z powodu ograniczenia woli a ni błędu na płazczyźnie poznawczej. Określenir determinacji woli jest dość skomplikowany zagadnieniem, które by potrzebowało dodatkowego wyjaśnienia i pewne wiedzy teologicznej i kanonicznej, dlatego w tym tekście zostanie pominięte.

 

Reasumując.

  • Związek małżeński zawiązuje się poprzez wyrażenie w wolnym akcie woli zgody małżeńskiej. Jedynie drogą sądową można udowodnić, że węzeł małżeński nigdy się nie zawiązał. 
  • Zdefiniowana przez prawodawcę natura małżeństwa Kościelnego w kanonach 1055 i 1056 określa jego istotne elementy i przymioty, a ich wykluczenie powoduje nieważność małżeństwa. Do istotnych elementów należą: wspólnota całego życia pomiędzy mężczyzną i kobietą, w której małżonkowie wzajemnie się oddają i przyjmują; ta wspólnota ze swej natury jest ukierunkowana ku dobru małżonków oraz na zrodzenie i wychowanie potomstwa. Istotnymi przymiotami małżeństwa są jedność i nierozerwalność.
  • Powody nieważności małżeństwa są trzech typów: 1. Istnienie przeszkody zrywającej od której nie została otrzymana dyspensa; 2. Z powodu wad dotyczących zgody małżeńskiej: a) przez wykluczenie istotnej cechy małżeństwa lub jego istotnego przymiotu; b) strony lub jedna z nich jest niezdolna do zawarcia małżeństwa; 3. Z przyczyn natury formalnej, czyli zostały niedopełnione ustanowione przez samo prawo warunki dotyczące ważności.

Aleje Jerozolimskie 142A

02-305 Warszawa

Telefon:

+48 602 489 214

E-mail:

biuro@ipkw.pl