1. Home
  2. Baza wiedzy
  3. Zgłoszenie Beneficjentów Rzeczywistych rejestrowanego w KRS Stowarzyszenia.
paragraph-67400_1280

Zgłoszenie Beneficjentów Rzeczywistych rejestrowanego w KRS Stowarzyszenia.

Instrukcja zgłoszenia Beneficjentów Rzeczywistych do CRBR

 

Kilka miesięcy temu zarejestrowaliśmy w KRS nasze Stowarzyszenia. Towarzyszyły temu różne poprawki statutu oraz związana z tym papirologia. Na rejestracji w KRS nie kończą się sprawy związane z procesem rejestracyjnym Stowarzyszenia. Pierwszą pilną sprawą po rejestracji Stowarzyszenia w KRS, jest zgłoszenie informacji o beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych ( dalej CRBR).

 

31 październik 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W związku z ty na spółki, fundacje oraz Stowarzyszenia rejestrowane nałożono obowiązek zgłaszania do CRBR informacje o beneficjentach rzeczywistych (listę organizacji zobowiązanych do przesyłania informacji o beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru znajdziemy na: https://www.gov.pl/web/finanse/przypominamy-o-obowiazku-zgloszenia-informacji-do-centralnego-rejestru-beneficjentow-rzeczywistych). Nie zgłoszenie informacji o beneficjentach rzeczywistych grozi nałożeniem poważnej kary.

 

Wśród podmiotów zobowiązanych do przesyłania wyżej wspomnianej informacji znajdują się również Stowarzyszenia podlegające wpisowi do KRS, nawet gdy w rzeczywistości nikt w Stowarzyszeniu nie jest beneficjentem. Zgodnie z przepisami o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy „beneficjentami rzeczywistymi” nie są osoby, którzy czerpią zyski z organizacji, ale osoby, którzy sprawują pieczę nad organizacją i ją kontrolują. Beneficjentem rzeczywistym jest zawsze osoba fizyczna. Według rozporządzenia wyżej wspomnianej ustawy „beneficjentem rzeczywistym” jest każda osoba fizyczna, która dysponuje więcej niż 25 % głosów w organizacji, natomiast gdy żadna osoba fizyczna nie dysponuję taką ilością głosów, to beneficjentem rzeczywistym jest cały zarząd organizacji. Tak w przypadku Fundacji beneficjentem rzeczywistym jest jej Prezes, natomiast w przypadku Stowarzyszenia, beneficjentem rzeczywistym jest każdy członek zarządu. (Więcej na ten temat na https://publicystyka.ngo.pl/przeciwdzialanie-praniu-pieniedzy-nowe-obowiazki-ngo-od-pazdziernika).

 

Obecnie zgodnie z art. 60, wyżej wspomnianej ustawy termin zgłoszenia dla spółek wpisanych do KRS po 10 listopada 2022 roku wynosi 14 dni od wpisania podmiotu do KRS, a w przypadku zmiany przekazanej informacji w terminie 14 dni od daty ich zmiany.  

 

Na portale organizacji pozarządowych znajduje się instrukcja jak zgłaszać beneficjentów rzeczywistych do CRBR (zob. https://publicystyka.ngo.pl/jak-ngo-zglasza-sie-do-rejestru-beneficjentow-rzeczywistych-instrukcja). W tym blogu pokaże jak wypełnić wniosek zgłoszeniowy przez sekretarza lub kierownika biura Stowarzyszenia, a potem zapisać go do pliku w formacie .XML by następnie przesłać do podpisania elektronicznego przez osoby zgłaszające.

 

W zgłoszeniu o „beneficjentach rzeczywistych” należy podać informację dotyczące zarówno podmiotu jak i osób zgłaszających i zgłaszanych. Informacje te dotyczą:

 

 Danych identyfikacyjnych podmiotów:

 

  •    nazwę (firmę) lub w przypadku trustu inne dane pozwalające zidentyfikować trust,
  •    formę organizacyjną,
  •    siedzibę lub w przypadku trustu miejsce zamieszkania lub siedzibę powiernika trustu lub osoby zajmującej stanowisko równoważne,
  •    numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w przypadku trustu nazwę właściwego rejestru wraz z numerem, o ile został wpisany do rejestru,
  •    NIP, o ile został nadany;

 Dane osób zgłaszających oraz zgłaszanych beneficjentów rzeczywistych:

 

  •    imię i nazwisko,
  •   każde posiadane obywatelstwo ,
  •   państwo zamieszkania,
  •   PESEL albo data urodzenia – w przypadku osób, które nie posiadają PESEL,
  •   informację o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach, które przysługują beneficjentowi rzeczywistemu;

 

Krok 1. Otworzyć stronę internetową https://crbr.podatki.gov.pl/adcrbr/#/ i wejść do okienka „utwórz zgłoszenie

 

 

Krok 2. Zaznaczyć formę organizacyjną spółki i wpisać NIP

 

Krok 3: Wprowadzamy datę zdarzenia (data wpisu do KRS lub data zmiany zarejestrowanej w KRS) i naciskamy na okienko „utwórz nowe zgłoszenie”

 

 

Krok 4: Wypełnienia formularza zgłoszeniowego

 

Formularz zgłoszeniowy jest podzielony na trzy sekcję A, B, C.

W sekcji A.1. wypełniamy dane dotyczące podmiotu, w naszym przypadku Stowarzyszenia, podajemy Nazwę Organizacji, numeru NIP i numeru wpisu KRS.

Oprócz tego w sekcji A.2., podajemy adres siedziby Stowarzyszenia.

 

 

 

 

W Sekcji B.1. wpisujemy dane „beneficjentów rzeczywistych”, czyli dane każdego członka Zarządu Stowarzyszenia.  Przy czym należy pamiętać by zaznaczyć wszystkie posiadane obywatelstwa beneficjentów rzeczywistych. Przyciskiem w okienku „dodaj beneficjenta” otwieramy kartę kolejnego beneficjenta

 

 

W Sekcji B.2. wpisujemy informacje o udziałach lub uprawnieniach beneficjentów rzeczywistych. Ponieważ w przypadku Stowarzyszenia żaden członek zarządu nie dysponuje więcej niż 25 % głosu w organizacji, zaznaczamy inne uprawnienia, a następnie w punkcie 30 (inne uprawnienia) wybieramy – członek zarządu stowarzyszenia.

 

 

Po wypełnieniu danych o beneficjentach rzeczywistych, którymi w przypadku Stowarzyszenia są wszyscy członkowie Zarządu, w sekcji C.1. uzupełniamy dane osób zgłaszających. Będą to osoby, które wg. Statutu Stowarzyszenia posiadają uprawnienia do reprezentowania organizacji. Zazwyczaj są to dwie osoby z Zarządu Stowarzyszenia.

 

 

W tym miejscu należy zaznaczyć, że formularz został tak skonstruowany, że pozwala na skopiowanie dane identyfikacyjnych Zgłaszającego jeżeli jest on także Beneficjentem.

W sekcji C.2. podajemy informację o funkcji zgłaszającego. W przypadku Stowarzyszenie będzie to funkcja członka zarządu.

 

 

 

Krok 5. Po skopiowaniu lub wpisaniu danych osób zgłaszających osoba, która wypełnia formularz zaznacza okienko (42) i idzie dale. Następnie zapisuje wypełniony formularz do pliku .XML

 

 

Krok 6. Zapisany plik przesyłamy do osób zgłaszających, którzy mogą załadować zapisany plik .XML u siebie na komputerze na stronie https://www.podatki.gov.pl/crbr/ i po skontrolowaniu treści podpisać go podpisem elektronicznym.

 

Aleje Jerozolimskie 142A

02-305 Warszawa

Telefon:

+48 602 489 214

E-mail:

biuro@ipkw.pl