STATUT
STOWARZYSZENIA
„INSTYTUT PRAWA KANONICZNEGO I WYZNANIOWEGO”
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1.
Stowarzyszenie „Instytut Prawa Kanonicznego i Wyznaniowego” zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 1393 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 2.
Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
§ 3.
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa.
§ 4.
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 5.
Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej: IPKW
§ 6.
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami kraju z przestrzeganiem przepisów prawnych danego kraju.
§ 7.
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 8.
Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania oraz może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§ 9.
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników oraz prowadzić działalność odpłatną.
Rozdział II
Cele i formy działania
§ 10.
Celem Stowarzyszenia jest działalność publiczna w zakresie:
a) szerzenia wiedzy na temat prawa kanonicznego i wyznaniowego;
b) udzielania pomocy prawnej osobom świeckim w przedmiocie postępowania kanonicznego;
c) ukazywanie roli podmiotów kościelnych w systemie prawa europejskiego i międzynarodowego;
d) formułowanie i popieranie postulatów w zakresie regulacji prawnych związanych z funkcjonowaniem kościelnych osób prawnych;
e) wspierania kościelnych osób prawnych poprzez doradztwo w sprawach prawa wyznaniowego i cywilnego.
§ 11.
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
a) wydawanie materiałów promocyjnych, edukacyjnych, szkoleniowych dotyczących prawa kanonicznego i wyznaniowego
b) prowadzenie warsztatów i konferencji tematycznych
c) doradztwo i wsparcie osób świeckich w sprawach dotyczących stanu kanonicznego wiernych oraz reprezentowanie ich przed władzą i sądami kościelnymi
d) doradztwo i wsparcie merytoryczne oraz reprezentacja kościelnych osób prawnych w sprawach związanych działalnością, w zakresie prawa kanonicznego oraz cywilnego
e) doradztwo i rzeczowe wsparcie osób duchownych i konsekrowanych w postępowaniach karnych i administracyjnych prawa kanonicznego oraz reprezentowanie ich interesów przed władzą i sądami kościelnymi.
2. Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną działalność w zakresie:
- udzielaniu informacji o specyfice kanonicznego postępowania przez publikacje na stronie internetowej
- informowaniu o nowelizacjach norm prawa kanonicznego i wyznaniowego
- doradztwa wstępnego
- podstawowa pomoc prawnicza osobom fizycznym, po zmianie ich statusu kanonicznego (zwolnienie ze ślubów zakonnych, przejście ze stanu duchownego do stanu świeckiego).
3. Stowarzyszenie prowadzi odpłatną działalność w zakresie:
- prowadzenia warsztatów i szkoleń specjalistycznych
- pomocy w postępowaniu o stwierdzenie nieważności małżeństwa w przedmiocie:
- pomocy w sporządzeniu petycji w procesie otrzymanie dyspensy super rato
- występowania w roli obrońcy w kanonicznych procesach karnych
- pomocy w sporządzeniu lub nowelizacji konstytucji wewnętrznych oraz dokumentacji z zakresu ochrony danych osobowych
- doradztwa podatkowego dla kościelnych osób prawnych, pomocy w sporządzeniu dokumentacji do indywidualnej interpretacji podatkowej, reprezentowania ich interesów przed władzą i sądami cywilnymi.
§ 12.
W przypadku podjęcia przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej, jej przedmiotem będzie działalność prawnicza (69.10.Z) i edukacyjna (85.59.B).
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 13.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) członków zwyczajnych
2) członków wspierających
3) członków honorowych.
§ 14.
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
§ 15.
l. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem.
2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
3.W razie odmowy przyjęcia w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca od daty jej doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zebrania. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko Walnego Zebrania jest ostateczne.
§ 16.
1. Członek zwyczajny ma prawo:
a) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia
b) uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu
c) zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia
d) korzystać z pomocy i zaplecza Stowarzyszenia w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami statutowymi
e) brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Stowarzyszenia z prawem głosu.
2. Członek zwyczajny obowiązany jest do:
a) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia
b) regularnego opłacania składek członkowskich
c) czynnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia
d) dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia.
§ 17.
1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana merytoryczną działalnością Stowarzyszenia i akceptująca jego cele, która zadeklaruje pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnego porozumienia.
2. Członek wspierający ma prawo brać udział z głosem doradczym w pracach Stowarzyszenia, zgłaszać do władz Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie zadań.
3. Członek wspierający obowiązany jest do przestrzegania ustaleń zawartych w podpisanym porozumieniu.
§ 18.
1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
3. Członek honorowy nie posiada biernego oraz czynnego prawa wyborczego, zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich, może jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiada takie prawa i obowiązki jak członek zwyczajny.
§ 19.
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi
b) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego
c) uchwały Zarządu o skreśleniu z powodu nie płacenia składek członkowskich przez okres 1 roku lub nieusprawiedliwionego nie uczestniczenia w Walnym Zebraniu przez okres 1 roku - dotyczy członków zwyczajnych i wspierających
d) wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia lub działania na szkodę Stowarzyszenia – dotyczy członków zwyczajnych i wspierających.
2. Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały na piśmie. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 20.
Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia, zwane dalej „Walnym Zebraniem”.
2) Zarząd Stowarzyszenia, zwany dalej „Zarządem”.
§ 21.
1. Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków, o ile statut nie stanowi inaczej.
2. W przypadku braku quorum Zarząd zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie, tego samego dnia 1 godzinę później po terminie pierwszym. W takim wypadku uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków.
3. Zasada opisana wyżej odnosi się do wszelkich uchwał Walnego Zebrania.
§ 22.
1.W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
2. Rezygnacja na piśmie członka władz z pełnionej przez niego funkcji oznacza wygaśnięcie jego mandatu w tym organie.
Walne Zebranie Członków
§ 23.
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Walne Zebranie Członków może być:
a) Zwyczajne
b) Nadzwyczajne.
3. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co trzy lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków w każdy skuteczny sposób o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy
b) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwoływane w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
6. Walnym Zebraniem kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania.
7. W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos przewodniczącego Walnego Zebrania.
§ 24.
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
1) ustalanie kierunków i programu działania Stowarzyszenia
2) uchwalenie statutu i jego zmian
3) wybór i odwoływanie Zarządu oraz Prezesa Zarządu
4) udzielenie absolutorium Zarządowi
5) wybór i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej
6) ustalanie wysokości składek członkowskich
7) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku
8) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu
9) nadawanie i pozbawianie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia
10) ocenianie działalności Zarządu
11) podejmowanie uchwał dotyczących wszystkich spraw Stowarzyszenia.
Zarząd Stowarzyszenia
§ 25.
1. Zarząd składa się z 3 do 5 osób.
2. Kadencja Zarządu trwa 3 lata.
3. Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w zależności od potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 26.
Do kompetencji Zarządu należy:
1) realizacja uchwał Walnego Zebrania i kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z celami statutowymi
2) uchwalanie projektów planów działalności Stowarzyszenia i preliminarzy budżetowych
3) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia
4) występowanie z wnioskami o dotację
5) ustalanie zasad wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia
6) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego, prowadzenia działalności gospodarczej, bycia organizacją pożytku publicznego oraz określania rodzajów nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego
7) podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań majątkowych
8) zwoływanie Walnego Zebrania
9) podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków zwyczajnych i wspierających
10) rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami, powstałymi na tle działalności Stowarzyszenia
11) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu
12) zwalnianie członków z obowiązku płacenia składek członkowskich na czas określony lub na stałe
13) reprezentowanie Stowarzyszenie na zewnątrz i działanie w jego imieniu
14) powoływanie i rozwiązywanie komisji i zespołów problemowych
15) uchwalanie regulaminu Biura Stowarzyszenia
16) zatrudnianie pracowników.
§ 27.
Posiedzenia Zarządu są protokołowane.
§ 28.
1. Do realizacji swych zadań Zarząd może powołać Biuro Stowarzyszenia i jego Kierownika.
2. Kierownik kieruje pracami Biura na podstawie regulaminu, który podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.
3. Kierownik Biura otrzymuje wynagrodzenie z tytułu pełnionego stanowiska i wykonywanej pracy administracyjnej.
Komisja Rewizyjna
§ 29.
1. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna składa się od 2 do 3 w tym przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu komisji.
3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.
§ 30.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a. kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
b. ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
c. składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia,
d. wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
e. wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu,
f. wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
g. zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania walnego zebrania członków przez zarząd w określnym terminie
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia i gospodarka finansowa
§ 31.
Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
a) składki członkowskie
b) darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności prywatnej, zbiórki publiczne
c) wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia, dochody z własnej działalności, dochody z kapitału (odsetki, lokaty, akcje)
d) dotacje, subwencje, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług
e) dochody z działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie odrębnych przepisów.
2. Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, wg zasad określonych przez Walne Zebranie, w ciągu czterech tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.
3. Prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, każdej z tych działalności z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. To postanowienie stosuje się odpowiednio w przypadku organizacyjnego wyodrębnienia działalności pożytku publicznego.
§ 32.
Do składania w imieniu Stowarzyszenia oświadczeń woli we wszystkich sprawach, w tym reprezentacji, zaciągania zobowiązań majątkowych, zawierania umów, udzielania pełnomocnictw, uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie, w tym Prezes lub Wiceprezes.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 33.
1. Uchwalenie statutu lub jego zmian oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania (z zastrzeżeniem § 21 ust. 2 i ust. 3).
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
Statut został przyjęty na zebraniu założycielskim w dniu 01.08. 2024 roku.
Zarząd Stowarzyszenia
1. Krzysztof Rutkowski
2. Anna Rukszto
3. Agnieszka Lewandowska